In 5 stappen naar een kristalhelder businessplan uai

In 5 eenvoudige stappen naar een kristalhelder businessplan.

Het einde van het jaar komt er nu snel aan.Tijd om na te denken wat je volgend jaar wil bereiken en hoe je dat het beste aanpakt. Tijd dus om je businessplan op te maken.

Het woord businessplan schrikt heel wat bedrijfsleiders af. Ze denken dat het een dik naslagwerk moet worden en heel tijdrovend is om te maken.Maar dat hoeft echt niet. Met mijn 5 stappenplan kom je snel en gestructureerd tot een duidelijk plan.

Stap 1 : waar sta je nu met je bedrijf?

Bekijk je cijfers in je dashboard.

Heb je je commerciële doelen bereikt m.b.t aantal klanten, bestaande klanten, nieuwe klanten,  gemaakte offertes,  score aantal verkopen/ aantal offertes….Heeft je marketing je gebracht wat je wilde bereiken? Online, offline, aantal leads, bereik je je ideale klant, zit je branding nog goed…Heb je je financiële doelen bereikt : omzet, marge, cashflow, winst, loon als bedrijfsleider…

Stel jezelf de volgende vragen :

Zijn de kosten onder controle? Waar kunnen operationele processen nog efficiënter verlopen? Moet je nog vaak onverwachte situaties ad hoc oplossen? Heb je verdoken kosten in je processen en structuren?  Vb. Voer jij soms werken mee uit maar reken je daarvoor je uren niet aan? Heb je voor alle stappen in de flow van je bedrijf een stappenplan of draaiboek zodat het duidelijk is wie wat doet en hoe het dient te gebeuren. Zijn er automatisaties die de efficiëntie kunnen verhogen?

Hoe besteed jij als bedrijfsleider je tijd? Heb je hard gewerkt, maar te weinig tijd om aan je bedrijf  te werken? Heb je voldoende tijd besteed aan communicatie zodat het duidelijk is waar je met je bedrijf naartoe wil en hoe je dat wil aanpakken?

Hoe verloopt de samenwerking met je team? Heb je je doelen bereikt m.b.t je personeelsbeleid, ziekteverzuim, verloop, nieuwe aanwervingen, loonbeleid, bedrijfswagenpolicy, bonussystemen…Staan alle neuzen in dezelfde richting? Doet je team wat jij verwacht? Zijn alle competenties aanwezig of is investeren in bepaalde vaardigheden aangewezen?

Hoe schat je de markt in? Zijn je concurrenten nog dezelfde, wie zijn ze,  wat zijn hun sterktes en zwaktes?Zijn er nieuwe tendensen in de markt? Mogelijke bedreigingen zoals prijsstijgingen…klimaatregelgeving of andere regels waarmee je dient rekening te houden..

Stap 2 : wat wil je anders aanpakken?

Bekijk je agenda eens, wat waren mijlpalen, diepe dalen…Noteer wat je grootste frustraties, bezorgdheden waren in het afgelopen jaar.

Doe dit zowel zowel op zakelijk als persoonlijk vlak.

 

Stap 3: hoe gaat het met jou als bedrijfsleider?

Als bedrijfsleider ben jij de motor van je bedrijf. Als die sputtert dan is dat voelbaar doorheen heel het bedrijf. Het is dus superbelangrijk dat jij in topvorm bent zodat je de nodige acties kan ondernemen om je doelen te bereiken. En dat je krachtdadig kan leiden ook als er woelige tijden voorbijkomen.

Reflecteer dus even over je fysieke welzijn, maar ook over je mentale welzijn.

  • Beweeg je voldoende en eet je gezond?
  • Zit je mindset goed of pieker je veel en ervaar je stress?

Stap 4: bepaal nu je doelen.

Vanuit de voorgaande stappen kan je nu je doelen neerschrijven, zakelijk en privé.

Maak je doelen uitdagend genoeg zodat je echte stappen vooruit zet met je bedrijf maar ook met je eigen persoonlijke leven.Je kan zeggen ik wil 10% meer omzet want ik weet dat ik dat kan halen.Maar misschien droom je ervan om marktleider te worden, ga er dan voor.

Zorg er in elk geval voor dat je doelen SMART zijn.

S = Specifiek. Wil je marktleider worden specifieer dan wat dat juist inhoudt, hoeveel omzet, in welke niche, in welke regio….

M = Meetbaar, zodat je tijdig bij kan sturen.

A = Aanvaard door iedereen die ze mee moet realiseren.

R = Realistisch maar wel uitdagend genoeg.

T = Zet er een duidelijk Tijdstip op wanneer je dit doel wil bereiken en hou je er aan.

Stap 5: zorg voor een plan van aanpak.

A GOAL WITHOUT A PLAN IS JUST A WISH ( Antoine de Saint-Exupéry)

Zonder plan, blijven je doelen eerder dromen.

Werk je samen met een kernteam maak dan je plannen samen op zodat iedereen erachter staat. Communiceer je plan duidelijk naar de rest van het team en check of iedereen hetzelfde begrepen heeft. Zo staan de neuzen zeker in dezelfde richting. Licht de voordelen van het plan toe, zo is de kans op succes groter. Als bedrijfsleider gaan we er al te gemakkelijk vanuit dat de voordelen evident en duidelijk zijn voor iedereen. Niets is minder waar.

Deel je plan op in overzichtelijke stappen.

Blijf gefocust en zet elke dag consequent de stappen die nodig zijn, zo bereik je gegarandeerd je doel.  Motiveer je team om hetzelfde te doen en hou de vinger aan de pols door verbindende communicatie.

En vergeet niet je successen te vieren vooraleer je naar de volgende stap gaat.

 

 

 

 

 

Wil jij  zowel op zakelijk vlak als op persoonlijk vlak succes bereiken, dan is een duidelijk businessplan absoluut noodzakelijk. 

Volg de 5 stappen en ervaar focus. Zo kom je op een snelle en gestructureerde manier tot een duidelijk en werkbaar plan. En dat is wat jij nodig hebt als zaakvoerder. Zo ga je daadkrachtig, op je doelen af en ervaar je tegelijkertijd rust omdat je stap voor stap weet waar je naartoe gaat en wat je moet doen om je succes te bereiken.